donderdag 5 december 2013

Gehaakte baby Ugg's voor Saar

Voor mijn buurmeisje Saar maakte ik deze gehaakte baby Ugg's. Het was even zoeken naar het juiste patroon. Uiteindelijk werd het deels een eigen creatie in stoer beige met donkerblauw en houten knopen! Ik ben trots op het resultaat! 
Het orginele patroon vond ik op de website van lindevrouws blog. Ik heb het wat aangepast zodat het naar mijn zin was. Ik heb nog nooit een patroon uitgeschreven dus het kan zijn dat het hier en daar onduidelijk is.
 
Heel veel haakplezier en een berichtje of een foto van het resultaat vind ik altijd leuk!
 
Patroon:
Zool:
Start met 13 lossen
1.Vaste in de 2e losse van de haaknaald, 7 vaste, 3 stokjes, 5 stokjes in de laatste losse, 3 stokjes aan de andere kant doorhaken, 7 vaste, 4 vaste in de losse waar je deze toer in begonnen bent, sluit met een halve vaste,1 losse.
 
2. 10 vaste, 1 stokje, 2 stokjes in de volgende 2 steken, 3 stokjes in de volgende steek, 2 stokjes in de volgende 2 steken, 1 stokje, 10 vaste, twee halve stokjes in de volgende 3 steken, sluit met een halve vaste, 2 losse.
3. 12 halve stokjes, 2 halve stokjes in de volgende steek, stokje, 2 stokjes in de volgende steek, stokje, 3 stokjes in de volgende steek, stokje, 2 stokjes in de volgende steek, stokje, 2 halve stokjes in de volgende steek, 12 halve stokjes, 2 stokjes in de volgende steek, stokje, 2 stokjes in de volgende 2 steken, stokje, 2 stokjes in de volgende steek, sluit met een halve vaste, 1 losse.
 
Schoen:
4.  Haak vaste in de achterste lussen, halve vaste wissel van kleur, 1 losse.
5.  Alles vaste normale steek, sluit met halve vaste, 1 losse.
6.  Idem
7.  12 vaste, 2 vaste samen, 3x 2 stokjes samen, 1 stokje, 3x 2 stokjes samen, 2 vaste samen, vaste tot einde toer, sluit met halve vaste, 1 losse.
8.   7 vaste, 2x 2 vaste samen, 3x 2 stokjes samen, 1 stokje, 3x 2 stokjes samen, 2 vaste samen, vaste tot einde toer, sluit met halve vaste, 1 losse.
9.  6 vaste, 2 vaste samen, 2x 2 stokjes samen, 1 stokje, 2x 2 stokjes samen, 2 vaste samen, vaste tot einde toer, sluit met halve vaste, 1 losse.
10.  Alles vaste, sluit met halve vaste, 1 losse.
11.   Idem maar hecht af op het einde.
12.   Markeer het midden van de slofjes aan de voorzijde in de laatste toer. Hecht 1 steek naast het midden een nieuwe draad aan en haak 16 losse.
13.   Alles vaste tot 1 steek voor het midden, 2 losse, keer om.
14.   Alles halve stokjes, 2 losse, keer om.
15.   Idem, maar 1 losse, keer om
16.    Alles vaste tot 5 steken van het einde, 2 losse, sla twee vaste over en haak nog 3 vaste, 2 losse, keer om.
17.    Alles halve vaste, 2 losse, keer om.
18.    Idem, maar 1 losse, keer om.
19.    3 vaste, 2 losse, sla twee vaste over en haak verder alles vaste, 2 losse, keer om.
20.     Alles halve vaste, 1losse, keer om.
21.     Alles vasten, afhechten.
 Zo, nog twee mooie knopen er op naaien en de eerste Ugg is klaar.
Voor de andere schoen kies je bij toer 12 de ander kant uit het midden.
 

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Wilma, ik zou graag de babyuggs willen maken voor mijn nichtje Saar. Zou ik het patroon mogen gebruiken? Op welk emailadres kan u mailen? Groeten Anna Wya

Wilma zei

Hoi,
Zojuist heb ik het patroon op de blog geplaatst. Veel succes!
groetjes Wilma

Anoniem zei

Geweldig deze baby ugss.
Heb ze gemaakt in het antraciet grijs.. SUPER!
Bedankt voor het patroon.
Mvg,
Nan

Anoniem zei

Ik wil ze graag hebben voor mij kleinkindjes (2ling) mar ik snap niets van de termen die er staan...Help!

Brenda zei

Bedankt voor dit supergave patroon! Ik ben nu net klaar met het eerste laarsje, maar volgens mij klopt het patroon niet volledig. Het ene gehaakte gaatje (door het haken van 2 lossen en overslaan van 2 vasten) ontstaat namelijk in de ene kant van het laarsje en het andere gaatje ontstaat in de overslag. Moet er niet nog een toer tussen, waardoor beide gaatjes ontstaan in de overslag?

Groetjes,

Brenda

Brenda zei

Oh, wacht, gheghe... Ik heb zelf tussen toer 16 en 17 een extra toer gehaakt, omdat ik het laarsje anders erg laag vond worden, dus vandaar dat het tweede gaatje aan de verkeerde kant uitkomt. Ik moffel er nóg wel eentje extra tussen! :-)

Anoniem zei

Hallo,

Heeft u ook een filmpje van hoe je de slofjes kunt maken?

Alvast bedankt

Heidi zei

Hoi hoi,

Ik zou heel graag willen weten welke maat haaknaald je hiervoor gebruikt en welke dikte wol?
Zijn deze slofjes voor een newborn baby qua maat?
Ik hoor het heel erg graag.

Groetjes en bedankt,
Heidi

Suzanne zei

ze zien er geweldig uit!

maar welke dikte van haaknaald en garens heb je gebruikt?

bedankt
groetjes
Suzanne

Anoniem zei

Hoi, ik vind de slofjes super maar ben een beginnend haakster en snap het van af de 12e naald niet meer. 16 lossen en dan vaste tot 1 van het midden? Help😊 Gr Marja

Unknown zei

Hoi Wilma
Lief van je om dit leuke patroontje zomaar gratis met iedereen te delen.
Kun je me misschien laten wweten wat de lengte van het voetje is en met welk garen en mast haaknaald ze zijn gehaakt?
Bedankt. Groetjes Monique

Lisanne zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Lisanne zei

https://lindevrouwsweb.blogspot.com/2013/02/gehaakte-baby-boots.html?m=1 hier de originele lijkt. Daar staan foto's bij en dat heeft grholpen

Anoniem zei

Wat een leuk slofje! Hoe kan ik hem een maatje groter maken?

Martien zei

Beste Wilma, ook ik ben als beginnend haakster vastgelopen na de 11e toer. 16 lossen haken, dan heb je ineens een rechtopstaand stukje? Hoe geraak je dan aan de vorm die rond het beentje moet? Ik begrijp er niks meer van, en ik was nochtans zo goed begonnen... Ik zou wat meer duidelijkheid willen. Bedankt! Martien

Anoniem zei

Begrijp ook niet waarom.dit er niet bij staat ...2 sec.om.dit even door te geven

Karin zei

Hoi!
Eindelijk een patroon gevonden die ik echt leuk vindt.
Alleen krijg je op deze manier twee linker schoentjes als je naar de zool kijkt.